Co powinien jeść uczeń?

Co powinien jeść uczeń?

2

Nauka to naprawdę ciężka praca. Sprawne funkcjonowanie dziecka w szkole, pod względem intelektualnym i fizycznym, w dużej mierze zależy od właściwego odżywiania. Niedobory składników odżywczych mogą być powodem kłopotów szkolnych i zdrowotnych.

 

Radzą specjaliści ds. żywienia z Fundacji Banku Ochrony Środowiska

Nauka to naprawdę ciężka praca. Sprawne funkcjonowanie dziecka w szkole, pod względem intelektualnym i fizycznym, w dużej mierze zależy od właściwego odżywiania. Niedobory składników odżywczych mogą być powodem kłopotów szkolnych i zdrowotnych.

Etap  szkolny  w rozwoju  dzieci  jest  niezwykle  ważny.  To  czas  szybkiego  dojrzewania  zarówno    fizycznego,    jak   i umysłowego, a  zdrowie i  dobre  samopoczucie  dziecka  są  kluczową sprawą dla tego procesu. I dlatego właśnie  tak  ważną  rolę  odgrywa  właściwe  odżywianie.

 

Skutki niedoborów:

Procesy  zachodzące  w organizmie  wymagają  stałego zaopatrywania w niezbędne składniki pokarmowe. Niedobory w tym zakresie mogą prowadzić  do  niedokrwistości,  zmniejszenia  odporności, co z kolei jest przyczyną częstych infekcji,  osłabienia  oraz  ogólnie  złego  stanu  zdrowia.  Dzieci  są  wówczas  apatyczne  i nie chętne do podejmowania wysiłku.

 

Odżywianie mózgu:

Podstawowym  składnikiem,  którego  obecność  warunkuje  właściwą  pracę  mózgu  jest  glukoza – cukier prosty, który pochodzi m.in. z trawienia pokarmów zawierających skrobię (np.  chleb,  kasza,  ryż,  ziemniaki),  owoców,  a  także  cukru  i słodyczy.  Nie  znaczy  to  jednak,  że  należy  spożywać  cukier  i   słodycze!  Wręcz przeciwnie – śniadanie i następne posiłki w ciągu dnia powinny dostarczać organizmowi  cukrów  (węglowodanów)  złożonych z  dużą  ilością  błonnika  pokarmowego.  Aby  cały  organizm  funkcjonował  prawidłowo, w diecie  nie  może  też  zabraknąć  białka  (zwierzęcego i   roślinnego)   oraz   tłuszczów   (głównie tych nienasyconych).Pożądanym źródłem węglowodanów złożonych w diecie  ucznia  są:  kasze  (gryczana,  jaglana, jęczmienna), ryż naturalny (brązowy), pieczywo razowe  (bułki  orkiszowe,  grahamki,  chleb  pełnoziarnisty),  ziemniaki,  warzywa  strączkowe,  pozostałe  warzywa.  Węglowodany  proste  powinny pochodzić głównie z owoców. Białek zwierzęcych powinny dostarczać: jaja, ryby,  drób,  chude  mięso,  nabiał,  zaś  białek  roślinnych głównie rośliny strączko we.W diecie  powinny  znaleźć  się  niewielkie  ilości masła oraz tłuszcze roślinne (głównie oliwa z  oliwek, olej rzepakowy oraz olej lniany spożywane na zimno.

 

Na początek dnia:

Doskonałym pomysłem na śniadanie jest tradycyjna owsianka z dodatkiem rodzynek dodatkiem powinny być warzywa czy świeży sok warzywny.

 

Drugie śniadanie:

Kolejnym  ważnym,  a często  bagatelizowanym posiłkiem jest drugie śniadanie, na które  zwykle  przygotowujemy  dziecku  owoce  i  kanapki.  Te  ostatnie  –  im  bardziej  kolorowe i  urozmaicone, tym bardziej będą zachęcać  do  jedzenia  i tym  lepiej  też  smakować. Apetycznymi  dodatkami  mogą  być  m.in.  liście sałaty, cykoria, różnokolorowa papryka, ogórki, rzodkiewki, kiełki. Do śniadania można dołożyć obrane marchewki lub pokrojoną paprykę. Do  picia  najlepsza  i najwygodniejsza jest woda. Czasem można też dodać jednodniowy  soczek  np.  marchewkowy  (w
dobrze zakręconej butelce!)

 

Obiad:

Obiad powinien dostarczać najwięcej kalorii spośród  wszystkich  zjadanych  w ciągu  dnia  posiłków. Zazwyczaj składa się z dwóch albo trzech  dań,  co  daje  możliwość  zaopatrzenia  organizmu w niezbędne składniki odżywcze. Najlepszą porą na jedzenie tego posiłku jest godzina  13–14.  Obiad  najczęściej  rozpoczyna  się  przygotowaną  z warzyw  zupą.  Raczej  nie   powinna   być   gotowana   na   wywarze   mięsnym.   Jej   walory   smakowe   podnoszą  naturalne  przyprawy,  np.  ziele  angielskie,  oregano, majeranek. Wielu rodziców uważa, że  mięso  jest  absolutnie  konieczne  w codziennymzestawie obiadowym. Tymczasem równie odżywcze i smaczne mogą być dania z  ryb  czy  warzyw  strączkowych.  Nieodzownym  dodatkiem  do  drugiego  dania  powinna  być solidna porcja surówki. Im więcej w niej kolorów tym smaczniej i zdrowiej.

 

Podwieczorek i kolacja:

Najczęściej  zjadane  w domu,  podwieczorek  i   kolacja,   powinny   stanowić   uzupełnienie   wcześniejszych   posiłków.   Na   podwieczorek  można  przygotowywać  różne  potrawy  z  owoców  (np.  pieczone  jabłka  czy  banany)  lub  warzyw.  Warto  zachęcić  dzieci,  aby  pomogły w przygotowaniu  kolacji.  Menu  nie  musi być wyszukane, niewiele czasu zajmuje ugotowanie  warzyw  na  parze  (fasolki,  brokułu,   kalafiora),   usmażenie   jajecznicy   czy   omletu z warzywami.Nowe prawo odżywianie w szkołachZnaczną  część  czasu  dziecko  spędza  w szkole. W tym  czasie  pozostaje  poza  zasięgiem  wzroku rodziców, którzy nie mają bezpośredniego  wpływu  na  to,  co  i kiedy  ich  pociecha  zje.  Od  nowego  roku  szkolnego  rodzice  będą  mogli  jednak  odetchnąć  z ulgą.  Nowe  rozporządzenie   Ministra   Zdrowia   szczegółowo   określa jakie standardy będą musiały spełniać posiłki  na  stołówkach  oraz  produkty  oferowane przez sklepiki. Warto zapoznać się z treścią  rozporządzenia  i skontrolować  czy  nasza  szkoła wprowadziła już konieczne zmiany.

Agnieszka Kaniewska,
ekspert ds. odżywiania
Organic Farma Zdrowia