Porady ekspertów

Czarny czosnek - pokochaj jego smak i sięgnij po zdrowie!

03-03-2022

Ekologiczny czarny czosnek JULEKO to łagodniejsza alternatywa świeżego czosnku, nie ma jego charakterystycznego smaku ani zapachu. Czarny czosnek jest miękki i łagodny. Ma naturalny smak umami - jak parmezan czy sos sojowy. Warto to wykorzystać i wprowadzić czarne ząbki do codziennej diety - zwłaszcza, że nie pachnie tak intensywnie jak czosnek biały i nie zmienia zapachu ciała.

Jak powstaje czarny czosnek?

Czarny czosnek JULEKO to biały czosnek poddany długiemu procesowi fermentacji. Przebywa on w podwyższonej temperaturze i odpowiedniej wilgotności kilka tygodni. To zupełnie naturalny proces znany w Azji od tysięcy lat. Dzięki fermentacji czosnek zyskuje wyjątkowe właściwości zdrowotne. Badania potwierdzają, że w1 ząbku czosnku czarnego jest tyle właściwości bakteriobójczych co w całej główce świeżego, białego. Ponadto jest łagodny, lekkostrawny i nie ma już ostrego smaku ani zapachu. To silny naturalny antybiotyk, z którego mogą korzystać zarówno osoby starsze jak i dzieci.

Warto poznać jego wyjątkowe właściwości!

Naukowcy z Uniwersytetu w Seulu od 2014r badali właściwości czarnego czosnku. Celem było określenie jego wpływu na kondycję ludzkiego organizmu. Lista zalet czarnego czosnku okazała się imponująca i potwierdzają ją także inne ośrodki badawcze. Czarny czosnek:

• zmniejsza stany zapalne w organizmie;

• spożywany regularnie wspomaga wzrost odporności i wzmocnienie organizmu;

• ma aminokwasy, które przyczyniają się do opóźnienia i uniemożliwienia przerzutów nowotworowych, wspomagają też ochronę komórek wątroby i regulują ciśnienie krwi.

Kolejny poważny problem zdrowotny, na który wpływa pozytywnie czarny czosnek to cukrzyca. Badania in vitro na myszach opublikowane przez The Korean Nutrition Society potwierdziły, że czarny czosnek może być środkiem przeciwcukrzycowym dzięki silnemu działaniu przeciwutleniającemu (4,5 x silniej działa niż świeży czosnek i nie ma nieprzyjemnych skutków ubocznych). Koreańscy naukowcy dowiedli, że stosowanie czarnego czosnku znacznie obniża poziom glukozy we krwi i zmniejsza szanse na powikłania cukrzycowe. Czosnek także zdecydowanie wygrywa w starciu z wolnymi rodnikami. To one, w wyniku przemian metabolicznych, uszkadzają komórki naszego ciała czego efektem jest szybsze starzenie się całego organizmu. Czarny czosnek wykazuje działania antyoksydacyjne, więc spożywanie go powoduje, że narządy starzeją się wolniej, a my możemy cieszyć się dłuższym zdrowiem.

Jak jeść czarny czosnek?

Czarny czosnek nie ma tak intensywnego zapachu jak czosnek biały i spożywanie go nie zmienia zapachu ciała. Można spożywać na surowo 1-3 ząbki czarnego czosnku dziennie lub stosować go jako przyprawę. Smak czarnego czosnku jest wyjątkowy i warto wypróbować go w swoich daniach. Dobrze komponuje się z typowo polskimi potrawami, podkreśla smak zarówno włoskiego makaronu jak i amerykańskiego burgera. Niezwykle smakowicie wypada w połączeniu z oliwą z oliwek, np. po nałożeniu na chrupkie crostini lub jako baza do dressingu dodawanego do sałatek czy grillowanego mięsa. Są tacy, którzy uważają, że to najlepsze żelki na świecie i serwują czarne ząbki w towarzystwie innych przekąsek.

 

Źródło m.in: [1] Choi, I., Cha, H., & Lee, Y. (2014). Physicochemical and antioxidant properties of black garlic. Molecules, 19(10), 16811-16823 [2] Lee, Y. M., Gweon, O. C., Seo, Y. J., Im, J., Kang, M. J., Kim, M. J., & Kim, J. I. (2009). Antioxidant effect of garlic and aged black garlic in animal model of type 2 diabetes mellitus. Nutrition research and practice, 3(2), 156-161

 

Bogumiła Krzycka JULEKO

 

Podobne artykuły