Dieta bez mleka – czym zastąpić nabiał?

 

Obecnie coraz więcej ludzi rezygnuje z mleka, a przynajmniej tego pochodzenia zwierzęcego. Powodów takiej decyzji może być kilka. Najczęściej chodzi o nietolerancję laktozy, a także dietę wegańską. Dla wielu jednak osób rezygnacja z nabiału jest niesamowicie trudna, a zwłaszcza kiedy nie wie się, czym je zastąpić. Ten wpis na pewno Ci pomoże! Czym zastąpić nabiał w diecie?

Wiele osób decyduje się na rezygnację z nabiału również przez to, iż niejednokrotnie jego spożywanie przyczynia się do pogorszenia stanu cery. Każda jednak rezygnacja niejako wymusza znalezienie zamienników. W dzisiejszych czasach nie jest to wcale trudne. Na sam początek jednak należy zdawać sobie sprawę z tego, że rezygnacja z nabiału oznacza nie tylko mleko, ale również sery, jogurty, śmietanę, masło. Należy także zrezygnować z wielu rodzajów łakoci i innej żywności, która posiada nabiał w swoim składzie. Nie jest to jednak bardzo trudne, ponieważ producent na pewno informuje o tym na swoim opakowaniu.

Dieta bez mleka krowiego

Kiedy w grę wchodzi dieta bez mleka krowiego, najtrudniej będą miały osoby będące miłośnikami jedzenia płatków na śniadanie, a także regularnego picia kawy z mlekiem. Podobnie w przypadku koktajli. Na szczęście o znalezienie zamiennika nie jest trudno. Na rynku bowiem można znaleźć różne mleka roślinne, ale też zrobić je samodzielnie, jeżeli posiada się odrobinę wolnego czasu. Wyróżnić można kilka rodzajów roślinnych mlek, a raczej napojów, ponieważ stwierdzenie „mleko” w Polsce nie może być legalnie używane w celach handlowych w przypadku roślinnych produktów. Potocznie jednak pozwolimy sobie na takie stwierdzenie.

Najpopularniejsze jest mleko sojowe. Posiada kremową konsystencję i delikatnie brązową barwę. Pod względem smaku jest słodsze od mleka krowiego. W składzie tego produktu znajdują się pełnowartościowe białka roślinne. Ze względu na sporo witamin, często korzystają z niego sportowcy na diecie wegańskiej.

Innym popularnym produktem jest mleko ryżowe, które smakiem bardzo przypomina zwierzęcy napój. Konsystencję posiada lekką i wodnistą. Warto wspomnieć, że mleko ryżowe obniża poziom cholesterolu, a także nie zawiera glutenu. Odznacza się niską kalorycznością.

Mleko kokosowe z kolei ma słodki smak oraz kremową konsystencję. Posiada również wiele składników odżywczych, takich jak żelazo, magnez, selen, fosfor, wapń, miedź, cynk, potas.

Czym zastąpić nabiał w diecie w kontekście sera?

Należy tutaj rozgraniczyć sery w plastrach i serki do smarowania kanapek. W każdym jednak przypadku można znaleźć zamiennik. Tofu to produkt kochany przez wszystkich wegan ze względu na wiele możliwości pod kątem tworzenia zamienników. Żeby zrobić zwyczajny serek do smarowania chleba, wystarczy do blendera wrzucić pokruszoną kostkę tofu, 1/3 szklanki wody z ogórków kiszonych, 1,5 łyżki soku z cytryny, ząbek czosnku, sól, pieprz i odrobinę mleka roślinnego. Włącz urządzenie i gotowe!

Czym zastąpić ser żółty?

W tym przypadku samodzielne kuchcenie może nie być skuteczne. Istnieje kilka odpowiedników, jednak ciężej je zdobyć. Zazwyczaj jednak sklepy z ekologiczną żywnością powinny posiadać takie produkty. Można także sobie pozwolić na stosowanie innych ciekawych produktów, które w Polsce nie cieszą się popularnością, a mogą niemało wzbogacić jadłospis. Chodzi między innymi o hummus czy pastę z fasoli.

Jak zastąpić masło?

W tym przypadku można spróbować wegańskich odpowiedników, dostępnych najpewniej przez internet. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby użyć margaryny, która swoją drogą świetnie sprawdza się też w pieczeniu ciast. W przypadku smarowania chleba można postawić również na oliwę. Wystarczy kilkoma kroplami skropić kromkę.

Co kupić zamiast jogurtu naturalnego?

Na rynku można znaleźć na przykład jogurty sojowe. Dobrym pomysłem może również się okazać zakup śmietanki z mleka kokosowego i wrzucenie jej do lodówki. Niska temperatura delikatnie zagęści jej konsystencję, przez co dobrze sprawdzi się w połączeniu z owocami itd.

Wykluczenie nabiału z diety wcale nie musi jednak oznaczać szukania wyłącznie zamienników. Jest to bowiem świetna okazja do poszerzenia swoich kulinarnych horyzontów. Warto zaopatrzyć się we wcześniej wspomniany hummus i pastę z fasoli. Dobrym pomysłem jest również zrobienie guacamole, które swoją drogą jest niesamowicie zdrowe. Jak je zrobić? Wydrąż miękkie awokado i zgnieć widelcem, dodaj odrobinę soku z limonki oraz sól. Opcjonalnie można dodać pikantne papryczki, pomidora, czosnek.

Teraz już wiesz, czym zastąpić nabiał w diecie! Pamiętaj jednak, by zaopatrywać się w zamienniki wyłącznie u pewnych dostawców. Najlepiej sprawdzą się sklepy z ekologiczną żywnością, ponieważ wtedy będziesz wiedzieć, że kupowany produkt nie zaszkodzi Twojemu organizmowi. Zrezygnowanie z nabiału nie jest niczym trudnym i na pewno uda Ci się to zrobić!