Niepozorni siłacze. Super żywność do zadań specjalnych.

 

                    

  Przedstawiamy super żywność do zadań specjalnych. Stres, nadwaga, zmęczenie? Co to dla nich!

 

Amarantus (szarłat) „Dla zmęczonych i anemicznych”

To  ziarno  należące  do  najstarszych  roślin  uprawnych świata – było podstawą diety Inków i Azteków już 5 tysięcy lat temu.

  • To niezwykle cenne źródło białka zawierającego niezbędne aminokwasy, które musimy dostarczyć  do  naszego  organizmu  wraz  z  pożywieniem.
  • Zawiera obfitość nienasyconych kwasów tłuszczowych, wykazujących prozdrowotne działanie (wysoka zawartość kwasu GLA wpływa na obniżenie cholesterolu, działa przeciwzapalnie, poprawia wygląd skóry i włosów).
  • Posiada znaczne ilości witaminy E oraz skwalenu, który wzmacnia funkcje immunologiczne.
  • Dostarcza żelaza, magnezu, wapnia, fosforu i potasu  w  ilościach  kilkakrotnie  większych  od  ziaren innych zbóż.
  • Zawiera sporą dawkę witamin z grupy B.
  • Witaminę A i C. Dlatego jest doskonałym składnikiem diety dla osób osłabionych, zmęczonych, borykających się z niedoborami pokarmowymi i anemią. Możemy korzystać w kuchni z całych ziaren, płatków, mąki i ziaren ekspandowanych czyli poppingu.

 

Mielona łuska gryczana „Sprzyja redukcji masy ciała”

W ekologicznej  profilaktyce  medycznej  ceni  się oprócz ziaren także łuski gryki, które pozyskuje się w procesie wyrobu kaszy. Dzięki znaczącej ilości błonnika (w 100 g mielonej łuski znajduje się ok. 80 g błonnika):

  • odgrywa  szczególną  rolę  w  regulacji  czynności przewodu pokarmowego;
  • skutecznie poprawia pracę jelit usuwając zaparcia i wzdęcia;
  • sprzyja redukcji masy ciała;
  • reguluje ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi.

Polecana w takich stanach jak: cukrzyca, otyłość, zła  przemiana  materii,  podwyższony  poziom  cholesterolu,  dla  osób  przeciążonych  pracą  umysłową i uczących się, w problemach dermatologicznych oraz przy pękających naczynkach. Z mielonej łuski możemy przygotowywać napary z dodatkiem cynamonu i suszonych owoców lub dodawać płaską łyżeczkę do jogurtów, kefirów, musli, płatków śniadaniowych czy też sosów. Przed spożyciem należy przygotowany posiłek dokładnie wymieszać. Zalecenie – nie należy przekraczać 3 łyżeczek dziennie i  zachować  ostrożność  w  podawaniu  dzieciom  (ze względu na dużą ilość błonnika).

 

Trawa jęczmienna „Bogactwo chlorofilu – zielona siła”

                                     

  Należy do tzw. traw zbożowych; znana także jako „skiełkowany młody jęczmień”.Zawiera znaczne ilości chlorofilu, który:

  • działa oczyszczająco i powstrzymuje rozprzestrzenianie się bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów;
  • wspiera rozwój korzystnej flory jelitowej;
  • wspiera  oczyszczanie  z  toksyn  zwierzęcych, czyli odkwaszanie;
  • wspiera  odnowę  komórek  (po  długotrwałych terapiach leczniczych). Można  używać  do  koktajli  lub  rozprowadzić w wodzie. Dzienna ilość wskazana do spożycia to 2 łyżeczk.

 

Quinoa (komosa ryżowa, proso boliwijskie) „Wzmocnienie na co dzień”

                                         

Pochodzi z Ameryki Płd jest spokrewniona z amarantusem i posiada podobne do niego właściwości.

Quinoa:

  • jest zaliczana do wysokobiałkowych ziaren (18 g w 100 g produktu);
  • zawiera dużo wapnia;
  • ma dobry profil tłuszczowy (zawiera 11% tłuszczu);
  • dostarcza  żelaza,  fosforu,  witaminy  E  i  witamin z grupy B.

Działa wzmacniająco na organizm – odmiana czarnapolecana  jest  dla  osób  z  niedoborami  np.  starszych, czy rekonwalescentów. Najlepiej  gotować  ją  w  połączeniu  z  innymi  zbożami, czy kaszami przez ok.15 minut.

 

Nasiona Chia „Zastrzyk energii”

                                         

  Nasiona chia to różne odmiany szałwii hiszpańskiej,  tradycyjnie  uprawianej  w  Ameryce  Środkowej i Płd. (Meksyk, Gwatemala, Boliwia) o podobnym  działaniu  i  wartościach  odżywczych. Azteccy wojownicy mieli większą wytrzymałość na  zmęczenie  dzięki  spożywaniu  chia  dlatego znane  są  jako  jeden  z  najbardziej  odżywczych pokarmów  występujących  w  przyrodzie.  Zawierają  wysoką  zawartość    kwasów  tłuszczowych omega – 3.

Nasiona  chia  działają  na  organizm  w  następujący sposób:

  • obniżają poziom kwasu mlekowego w mięśniach umożliwiając szybszy powrót do formy po intensywnym treningu;
  • zwiększają koncentrację, łagodzą objawy depresji;
  • działają  przeciwzapalnie  i  kojąco  przy  zmianach stawowych i pourazowych oraz egzemach skórnych;
  • dzięki dużej zawartości błonnika (rozpuszczalnego  i  nierozpuszczalnego)  przeciwdziałają  zaparciom  i  pomagają  obniżyć  poziom  cholesterolu we krwi. Maksymalna zalecana ilość chia na dzień to 1 łyżka.

 

Matcha „Na czujność umysłu”

                      

  To  jeden  z  najstarszych  gatunków  japońskiej herbaty. Ponad 800 lat temu zaczęła być uprawiana   na   chronionych   tajemnicą   przyklasztornych  plantacjach.  Właśnie  ten  gatunek  jest stosowany  w  tradycyjnej  japońskiej  ceremonii picia herbaty. Matchę  wytwarza  sie  z  najwyższej  jakościowo herbaty  zbieranej  wiosną  ze  specjalnej  ocienionej  plantacji.  Następnie  herbata  jest  rozdrabniana  na  pył  w  starannym,  powolnym  procesie mielenia na specjalnych żarnach.

Matcha ma następujące działanie na organizm:

  • jest bogata w katechiny – cenne przeciwutleniacze  (dzięki  nim  m.in.  spowalnia  starzenie i pomaga obniżyć poziom cholesterolu);
  • ma działanie uspokajające;
  • zmniejsza stres i niepokój;
  • stabilizuje nastrój;
  • pomaga w odchudzaniu.Picie  zielonej  herbaty  działa  relaksująco,  a  przy tym  pozwala  na  zachowanie  czujności  umysłu na  3  do  6  godzin  po  spożyciu.  Ponieważ  liście są  sproszkowane  pijąc  Matchę  de  facto  spożywamy  całe  liście  zielonej  herbaty  najwyższej jakości.

 

Maca {czyt. maka} „Pogromca stresu”

Jest rośliną uprawianą w Peru na wysokościach 4000–4500 m n.p.m. w specyficznym wysokogórskim klimacie.

Maca ma następujące działanie na organizm:
• pobudza i wzmacnia wytrzymałość fizyczną organizmu;
• poprawia libido u kobiet i mężczyzn;
• znacząco poprawia płodność;
• zmniejsza dolegliwości w okresie menopauzy i andropauzy;
• działa uspokajająco i antystresująco;
• reguluje gospodarkę hormonalną;
• pozytywnie oddziałuje na pamięć, zdolność przyswajania wiedzy i inteligencję.
Warto stosować jako dodatek do deserów i koktajli 2-3 łyżeczki do herbaty dziennie.

 

Czystek „Naturalny środek przeciwko grypie”

Już 2,5 tys. lat temu znany jako roślina lecznicza. Rośnie głównie w zachodniej części basenu Morza Śródziemnego. Jest jednym z najbogatszych źródeł polifenoli – związków należących do grupy substancji roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym (niszczącym wolne rodniki).

Czystek ma następujące działanie na organizm:

  • wspiera układ odpornościowy;
  • ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwhistaminowe. To unikatowy, naturalny środek przeciwko grypie. Nie udokumentowano działań ubocznych, mogą przyjmować go nawet dzieci. Czystek można przyjmować w różnych postaciach, ale najprostszą i najbardziej skuteczną formą jest zaparzanie herbaty z suszu całej rośliny – 1 łyżeczka do herbaty na szklankę wrzątku.