Porady ekspertów

Sos sojowy

06-12-2021

Oto kilka prostych zasad, które są częścią diety makrobiotycznej:

• Gotowanie co najmniej jednego posiłku dziennie od podstaw.

• Przejście na pełne ziarna.

• Oparcie posiłków na zbożach i warzywach.

• Usunięcie z kuchni wszystkich mocno przetworzonych potraw.

• Jedzenie tylko wtedy, gdy poczuje się głód. Ważne jest dokładne przeżuwanie, jedzenie powoli.

• Zauważanie każdego kęsa i wdzięczność za pracę włożoną w produkcję żywności.

 Z czego jest sos sojowy?

Sos sojowy tradycyjnie wytwarzany jest z soi, pszenicy, wody i soli morskiej. Wszystkie składniki fermentowane są przez kilka lat w cedrowych lub dębowych pojemnikach. Sos tamari wytwarzany jest bez dodatku pszenicy. Jak smakuje sos sojowy tamari? Jest bardziej gęsty i mocniejszy w smaku niż ten z pszenicą. To opis naturalnych sosów sojowych, powstających w tradycyjny sposób.

Czy sos sojowy jest zdrowy?

Dla decyzji, który sos sojowy kupić, warto czytać etykiety, które pokazują z czego powstał. Sosy sojowe niskiej jakości produkowane są z odtłuszczonej mąki sojowej, chemicznie obrabianego zboża i oczyszczonej soli. Zawierają często glutaminian sodu, karmel, rafinowany cukier i środki konserwujące. Różnica w jakości nie polega na rozstrzygnięciu dylematu sos sojowy jasny czy ciemny, ale na wyborze produktu ekologicznego gwarantującego dobre składniki.

Jaki sos sojowy wybrać?

Sos sojowy shoyu to sos zawierający pszenicę, łagodny w smaku, stosowany do gotowania i przyprawiania wielu dań. Sos shoyu to odpowiedź na pytania jaki sos sojowy do sushi. Sos tamari nie zawiera pszenicy i jest stosowany do przyprawiania już gotowej potrawy. Sos sojowy do czego użyć? Shoyu do gotowania i do sushi, a tamari jest cenną przyprawą i dawkuje się go kroplami. Czym zastąpić sos sojowy tamari? Innym tamari doskonałej jakości.

Gdzie kupić sos sojowy shoyu i tamari dobrej jakości?

Firma Clearspring ma w asortymencie sosy sojowe, który powstały z ekologicznej, nie zmodyfikowanej genetycznie soi. W ofercie znajdują się sos shoyu i 2 rodzaje sosów sojowych tamari - o pojedynczej i podwójnej mocy. To ekologiczne sosy wyprodukowane w Japonii. Yaemon Tamari podwójna siła to bardzo wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju sos sojowy.

Czym charakteryzuje się Yaemon Tamari?

Sposób wytwarzania Yaemon Tamari oparty jest na tradycyjnym, starym przepisie, który wykorzystuje proporcję 10 części całych nasion soi na 5 części wody. Jest dwukrotnie mocniejszy w porównaniu do innych sosów sojowych dostępnych na rynku ekologicznym. Ten sos tamari jest wytwarzany w bardzo tradycyjny sposób przez rodzinę Yaemon. Zrobienie go wymaga umiejętności, których można się nauczyć tylko z pokolenia na pokolenie i które są przekazywane od jednego Touji (fermentatora) do drugiego. Yaemon Tamari jest również jednym z niewielu sosów sojowych tamari, które dojrzewają naturalnie w beczkach z drewna cedrowego przez 18-20 miesięcy. Na stronie internetowej można zobaczyć ciekawy film, pokazujący, jak powstaje sos sojowy www.clearspring.co.uk.

Rozmowa z Christopherem Dawsonem, założycielem międzynarodowej firmy Organic Fine Foods Clearspring

Dlaczego stosuje Pan makrobiotyczny sposób odżywiania?

Greckie słowa macro bios tłumaczone są jako – „wielkie życie” i ja traktuję makrobiotyczne odżywianie jako sposób na życie oparty na wzajemnych powiązaniach wszystkich rzeczy. Obejmuje to interakcje społeczne, jedzenie, odpoczynek, myślenie i sposoby okazania wdzięczności za swoje ludzkie istnienie. Dieta makrobiotyczna opiera się na świeżej żywności i w dużej mierze są to pełne ziarna i rośliny strączkowe, uzupełniane sezonowymi warzywami i owocami oraz niewielkimi ilościami tłuszczu pochodzącego z olejów organicznych. Słodyczy dodają słody z pełnych ziaren zbóż i owoców. Metody gotowania są delikatne i proste, opracowane tak, aby wydobyć naturalne smaki potraw i zachować wartości odżywcze.

Oto kilka prostych zasad, które są częścią diety:

• Gotowanie co najmniej jednego posiłku dziennie od podstaw.

• Przejście na pełne ziarna.

• Oparcie posiłków na zbożach i warzywach.

• Usunięcie z kuchni wszystkich mocno przetworzonych potraw.

• Jedzenie tylko wtedy, gdy poczuje się głód. Ważne jest dokładne przeżuwanie, jedzenie powoli.

• Zauważanie każdego kęsa i wdzięczność za pracę włożoną w produkcję żywności.