Porady ekspertów

Złota kurkuma

14-10-2021

Jedno z moich głównych żywieniowych zaleceń to, aby zawsze doliczyć się przynajmniej 5 barw na swoim talerzu, oczywiście tych pochodzących z natury. W bardzo wielu produktach kolory równa się przeciwutleniacze, które muszą być codziennie obecne w diecie, jeśli chcemy być zdrowi i czuć się młodo. Naturalnie intensywne kolory i smaki mogą być oznakami intensywnych korzyści. Wyrazistą barwą i smakiem może poszczycić się kurkuma (szafran indyjski), czyli przyprawa z kłączy ostryżu, rośliny z rodziny imbirowatych. Wygląda podobnie do imbiru i ma podobne zastosowanie w kuchni. Jej zasłużona obecnie popularność bierze się z silnych właściwości przeciwzapalnych i przeciwwirusowych.

Agnieszka Kaniewska Ekspert ds zdrowego odżywiania Organic market

Kurkuma jest powszechnie stosowana w codziennej kuchni hinduskiej i azjatyckiej. Ekologiczny market oferuje kurkumę świeżą, sok z kurkumy oraz kurkumę jako składnik prozdrowotnych produktów. Odpowiedzi na zagadnienia: kurkuma właściwości, kurkuma działanie czy kurkuma skutki uboczne zawsze są powiązane z postacią, w której kurkuma jest spożywana.

Kurkuma właściwości - opracowania naukowe

Naukowcy od dawna obserwują, że mieszkańcy Indii prawie dziesięciokrotnie rzadziej niż reszta świata chorują na różne rodzaje raka i chorobę Alzheimera. W trakcie badań nad przyczynami takiego stanu rzeczy udowodniono silne właściwości farmakologiczne substancji obecnych w kłączach kurkumy – powszechnie stosowanej tam przyprawy. W ostatnich latach opublikowano ponad 5 000 artykułów poświęconych kurkuminie, czyli barwnikowi, który nadaje kurkumie jej jasnożółty kolor. Kurkumina jest tylko jednym ze składników aktywnych kurkumy.

Kurkuma działanie - fenomen curry

W mieszankach curry oprócz kurkumy jest zawsze czarny pieprz. Jego głównym składnikiem jest piperyna, związek odpowiedzialny za ostry smak i zapach. Odgrywa on również rolę w przyswajalności kurkuminy przez nasz organizm - nawet najmniejsza szczypta pieprzu może znacząco ją poprawić. To, że curry w kuchni indyjskiej łączy się z tłuszczem też ma głęboki sens – dostępność kurkuminy dla organizmu zwiększa się w ten sposób aż ośmiokrotnie.

Wpływ kurkumy na zdrowie

Główny składnik kurkumy, czyli kurkumina, wykazuje właściwości przeciwzapalne. Lista wpływu kurkumy na zdrowie jest naprawdę imponująca: 1. Wzmacnia odporność – niszczy chorobotwórcze bakterie, wirusy i grzyby. 2. Wspomaga pracę wątroby. 3. Pomaga utrzymać serce i układ krążenia w dobrej kondycji m.in. wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów, przeciwdziała zlepianiu się płytek krwi. 4. Jest skuteczna w przeciwdziałaniu schorzeniom o podłożu zapalnym – np. chorobie zwyrodnieniowej stawów, chorobom zapalnym jelit. 5. Sprzyja utracie masy ciała, zwiększa podstawową przemianę materii i blokuje tworzenie się komórek tłuszczowych. 6. Odgrywa ważną rola w przeciwdziałaniu wielu nowotworów. Zbadano wpływ kurkuminy na zdolność różnych onkogenów do uszkadzania DNA i stwierdzono, że skutecznie zapobiega mutacjom wywołanym przez kilka powszechnych substancji rakotwórczych.

Kurkuma skutki uboczne

• Kurkuma może zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych, ale jeśli ktoś ma już kamienie zatykające drogi żółciowe skurcz spowodowany przez kurkuminę może być bolesny. • Kurkuma jest bogata w rozpuszczalne szczawiany, więc osoby ze skłonnością do kamieni nerkowych szczawianowych powinny o tym pamiętać.

Ćwierć łyżeczki kurkumy każdego dnia

Ponieważ kurkuma wykazuje silne działanie, dopóki nie ma bezspornych danych, zaleca się spożywanie dziennie ilości nie większej niż kulinarne zastosowanie, czyli ¼ łyżeczki proszku. Ta ilość odpowiada ok. 6 mm świeżego korzenia. Świeża kurkuma skutki uboczne? To zdecydowanie barwienie skóry na złoty kolor! Świeża kurkuma ma subtelniejszy smak niż ta w proszku, charakterystyczny korzenny zapach i bardzo dobrze przechowuje się w lodówce.

Kurkuma jak pić?

Świeżą kurkumę można zaparzać pokrojoną na plasterki i stosować jako napój lub zetrzeć na tarce i wycisnąć sok. Market oferuje też gotowy sok z kurkumy. Stosuje się go jako przyprawę do gotowania pełnych ziaren zbóż, zup, sosów, mięsa. Szczególnie dobrze pasuje do potraw z brązowym ryżem, zupy z soczewicy i zapiekanego kalafiora. Gotowy sok z kurkumy można też dodawać do jogurtu czy koktajli.